Sider

tirsdag den 16. oktober 2012

Flettaskens (kedelige) teori


For at få mest muligt ud af papiret, eller at få den størrelse på tern du ønsker dig, kan det være nødvendig at bruge dine folkeskole færdigheder fra matematik timen. Nu kommer, sikkert både den første og sidste gang, hvor du tænker, ”Så kunde jeg faktisk bruge de der ligninger til noget!” eller ”Så skulle jeg faktisk have hørt efter?!”.


Q = ternets størrelse
X = den korte side
Y = den lange side

1. Q*4=X - bruges til at finde længden på den korte side, hvis man kun har et ønske om ternets størrelse. Nu større tern, nu hurtigere færdig.
2. X/4 = Q - bruges hvis du gerne vil vide hvilken størrelse ternen får.

3. 2X+1 = Y - bruges hvis du har længden på den korte side. f.eks. ved at have brugt den 1. formel.
4. (Y-1)/2 = X -bruges til at regne den korte side ud, hvis du ved hvad den lange bliver. Kan være praktisk at måle materialet og finde et tal der går op enten længden eller bredten, så spare man klip.

Eksempel 1:
Jeg vil have et tern på 1*1 cm. Så er Q 1 cm.
Så bruger jeg formel 1. til at finde ud af hvor bred det skal være. 1 cm * 4 = 4 cm, så X er 4 cm.
Nu vil jeg så gerne vide hvor lang stykket skal være, altså Y, så jeg bruger formel 3.
2*4 cm + 1 = 9 cm, så Y er 9 cm.

Mine stykker skal klippes 4 cm * 9 cm.

Eksempel 2:
Jeg vil gerne lave en taske af noget bestemt, eks. Slikpapir, kaffeposer, aviser mm.
Ved støre som aviser, vil jeg nok dele bredden i 4, så det ikke bliver for store firkanter.
Det jeg har valgt at lave af er 30 cm bred, så jeg vælger at klippe det over på mitten. Så Y er 15 cm.
Så bruger jeg formel 4. til at finde ud hvor lang den korte side skal være. (15 cm-1)/2= 7 cm, så X er 7. Nu vil jeg gerne vide hvor store mine tern bliver, så jeg bruger formel 2. 7 cm /4= 1,75 cm.

Mine stykker skal klippes 7 cm * 15 cm.




Hvis du ikke orker at regne, eller evnerne ikke rækker så langt, har jeg regnet lidt for dig her:
3 * 7 cm, 4 * 9 cm, 5 * 11 cm, 6 * 13 cm, 7 * 15 cm

Held & lykke

Ingen kommentarer:

Send en kommentar